
Empatie
Není lehké pomoci člověku ve složité situaci, ale musíme myslet na zásady, díky kterým svého blízkého podpoříme. Základem pomoci je empatie a otevřenost ke komunikaci.
Jak projevit empatii a komunikovat
tyto rady se dají uplatnit nejen na onkologické pacienty, ale také na většinu lidí, kteří procházejí náročným obdobím
- často se lidé cítí vedle nemocného nekomfortně
- není to chyba ani jedné strany, ale nevíme, jak reagovat, abychom neublížili sobě ani našemu blízkému, ať už příbuznému, kamarádovi či kolegovi
- stává se také, že si kvůli nemoci nejsme už tak blízcí nebo jsme již delší dobu nebyli v kontaktu
- každý případ a vztah je jiný, ale důležité je nezapomínat na to, jaký byl člověk před nemocí a nechovat se k němu jen jako k nemocnému - to je úloha lékařského personálu
- dotyčný chce mít stále kontakt s tím, co dělal před nemocí, co ho zajímá, co bude dělat, ne jen řešit zdravotní problémy
- onemocnění je součástí života, ale ne vše, co se děje
- podpora a porozumění jsou důležité pro pohodu nemocného
- důležitá je především komunikace, protože nečinnost vyvolává pocit odmítnutí
- Jak nereagovat
- nebagatelizovat situaci a pocity:
- každý z nás je jiný a prožívá strach a stres (stejně jako radost) jinak
- nikdy nemůže doopravdy vědět, jak se druhý člověk cítí
- zlehčování situací a pocitů je často zraňující
- vše, co se děje, je nové a nejsme na zvládání dopředu připraveni
- nevyvolávat strach a výčitky
- nemocní si často vyčítají svůj stav - že ho způsobili, že tím obtěžují atd.
- a také se bojí, zda léčbu a další aspekty nemoci zvládnou
- umocňovat takové pocity jen ublíží
- naznačovat, že má nemocný výhody nikdy situaci nepomůže
- neradit nevyžádaně
- není nikdy jisté, jaká rada je vhodná, domníváme-li se, že je rada doopravdy prospěšná, je důležité ji sdělovat s respektem
- negativní komentáře ke vzhledu a stavu, porovnávání s nemocí (případně smrtí) někoho dalšího jenom ubližují
- nebagatelizovat situaci a pocity:
- jak reagovat
- Projevit zájem a poskytnout podporu
- nabídnout pomoc a projevit zájem o člověka jako celek, ne jen o jeho nemoc
- ujistit ho, že jsem tu pro něj / s ním, tak jako jsme tu pro lidi, které máme rádi
- být oporou, ale ne tak, aby to ničilo i nás
- nestavit se do role, že náš zájem je z lítosti
- Respektovat prostor
- dát pacientovi čas a prostor, aby se mohl vyrovnat s tím, čím prochází, protože každý chce být někdy sám se sebou a nemocný není atrakce
- Naslouchat a nesoudit
- nemocný, ale i vyléčený potřebuje vyjádřit své pocity a myšlenky
- poskytnout mu místo pro sdílení může být ta nejlepší pomoc
- soudit jeho starosti, pocity a slova nepomáhá
- Otevřeně komunikovat
- nebát se předávat své pocity a ptát se i odpovídat na otázky, pokud to tak obě strany chtějí
- promluvit si o podpoře
- nemocný se může bát vyhledat odborníka na duševní zdraví, přestože je takováto pomoc v mnoha případech zásadní
- také existují podpůrné skupiny, kde lze najít pochopení i sdílet zkušenosti
- Projevit zájem a poskytnout podporu
jak se starat i o sebe
- tak jako pomáháme svým blízkým v náročné situaci, musíme dbát i na sebe
- zvlášť pokud se jedná o někoho s kým jsme v úzkém kontaktu, situace je i pro nás náročná
- je třeba dbát na odpočinek a nezanedbávat vlastní zdraví
- také je dobré si popovídat s někým kdo není do problému emočně zatažen
- už dávno není tabu jít k psychoterapeutovi, psychologovi, případně k psychiatrovi
- pomoci může také duchovní, učitel či kamarád